‘Clicks’ verkiest ‘bricks’ op woonboulevards en retail parks.
Het rapport van Stec groep “Online wordt meer fysiek!“ geeft inzicht in de beweegredenen en locatiestrategieën van webshops voor fysieke winkels.
Creating Retail Parks ziet ook op de woonboulevards en retail parks terug dat online spelers steeds vaker voor een fysieke winkel kiezen. Lees hier onze ervaringen op het gebied van clicks naar bricks in de periferie.
Redenen
Creating Retail Parks ervaart dat steeds meer online winkels naar fysieke winkels op zoek zijn. Opvallend hierbij is dat de periferie om de volgende redenen vaak boven stads- of winkelcentra wordt verkozen:
- grotere metrages (op één vloerdeel) vaker voor handen zijn;
- fysieke eisen beter inpasbaar zijn;
- huurprijs per m2 lager ligt;
- combinatie bezoek met overige grootschalige retailers, maar ook leisure en (avond)horeca;
- gratis en voldoende parkeerplaatsen voor de deur;
- makkelijker bereikbaar.
Knowhow van de webshop
Aanvullende ervaringen vanuit Creating Retail Parks:
- Winkels die als webshop begonnen zijn, hebben over het algemeen meer (big)data verzameld en meten waar hun doelgroep zit, waarop hun vestigingskeuze wordt bepaald.
- De customer journey begint (oriënterend) online, waarna klanten een winkel willen bezoeken (voor advies en bevestiging product keuze) om daarna in de winkel of thuis tot aankoop over te gaan.
- Webshops streven naar optimale omni-channel strategie door fysieke winkels te openen met als bijkomende voordelen: betrouwbaarheid en direct af halen.
Bestemming
Wel is het zo dat niet altijd elke branche binnen de huidige bestemming op een woonboulevard of retail park zal (of lijkt te) passen.
Lees het artikel “Baby-Dump naar de Baanderij” als voorbeeld van een retailer die toch binnen de bestemming past, waardoor de gemeente de komst van Baby-Dump niet kon weigeren.
De ervaring is echter ook dat steeds meer gemeentes bewust zijn van de bovenvermelde wensen van retailers (zie alinea “redenen”) waarbij zij bestemmingsverruiming toestaan, tevens omdat gemeentes periferie en centrum als “complementair” en niet als concurrerend zien.
Creating Retail Parks
- Indien u als ontwikkelaar, belegger, gemeente of retailer meer wilt weten over welke mogelijkheden er zijn, neem dan gerust contact op.
- Wees altijd als eerste op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen en volg Creating Retail Parks.